اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 3113
1392/04/04 - 09:04
سلول درمانی نوع خاصی از میوپاتی آغاز شد

سلول درمانی نوع خاصی از میوپاتی به نام اینفیوژن بادی میوپاتی آغاز شده است و امید می رود نتایج مثبتی را در بر داشته باشد.

مرجان آقبلاغی - دکتر فرزاد فاتحی متخصص بیماری های مغز و اعصاب در این باره به خبرنگار بنیان گفت: اینفیوژن بادی میوپاتی نوع خاصی از سلسله بیماری های ضعف عضلانی است که نوع اکتسابی آن در سنین بالا و پس از دهه پنجم زندگی بروز می کند.
 
این عضو هیات علمی بیمارستان شریعتی با تاکید بر این که این بیماری نیز همانند سایر انواع میوپاتی همراه با ضعف عضلانی بوده و بیشتر عضلات ران را درگیر می کند، خاطر نشان کرد: قرار است برای درمان این نوع بیماری با سلول های بنیادی ، در یک گروه سلول های مزانشیمال و در گروه دیگر سلول های CD 133   را پس از آنژیوگرافی در داخل شریان فمورال تزریق کنیم و نتایج را طی سه ماه، شش ماه و یک سال بررسی کنیم.
 
وی با اشاره به این که سلول درمانی و ژن درمانی بیماری دیستروفی هنوز عمومی نشده و تنها سلامت آن تایید شده است، یادآور شد: همه این طرح ها تحقیقاتی بوده است و ما امیدواریم در آینده ای نه چندان دور از آنها در مراکز درمانی و برای درمان استفاده کنیم.
 
فاتحی در خصوص موفقیت سلول درمانی دیستروفی در سایر کشورها و استفاده از آن توسط بیماران مبتلا گفت: ما به هیچ عنوان درمان در این کشورها را توصیه نمی کنیم چرا که نتایج آن ها برتر از ما نیست و این تبلیغات بیشتر وجه تجاری دارد تا درمانی .
 
او در خاتمه گفت: تا زمانی طرح های تحقیقاتی قابل اجراست که به آنتی بادی ها دسترسی وجود داشته باشد و دولت بودجه لازم را به آن اختصاص دهد و اگر بودجه مورد نیاز تامین نشود این طرح ها متوقف خواهد شد.
 
لازم به ذکر است، هرگونه اختلال ناشی از نقص در تغذیه سلولی را دیستروفی می‌گویند. دیستروفی عضلانی یک سلسله بیماری های بسیار حاد ژنتیکی پیشرونده وابسته به کروموزوم هاست که باعث تخریب یا اختلال در بافت ماهیچه‌‌ ای می‌شود. اين بيماری تاكنون غير قابل درمان شناخته شده و هیچ دارویی برای درمان آن ساخته نشده‌ است.
 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved